Tjänstehund (FM)

De flesta hundar utbildas dock fortfarande med sin förare till FM hund inom Hemvärnet.
Det innebär att ekipaget ska träna upp hundens förmågor att via sina sinnen främst lukt och hörsel lära sig att uppmärksamma när människor finns i närheten av de objekt (hus förråd etc)
som ekipagen ska bevaka och skydda

Utbildningen som är mellan 6 mån och upp till ett år, omfattar både lydnadsmoment (lägre klass lydnadsmoment exkl apportering) och praktiska prov ute i skog och terräng. Hundarna ska vara duktiga att ta upp spår och följa dess, (spåren är 1, 5 timme gamla och på spåret finns apporter av olika slag, svårast är metallbitar). Hundarna ska också vara duktiga att via huvud och kroppsrörelser markera för föraren om främmande personer rör sig i terrängen på ca 150 meters avstånd. Dom ska också lära sig att via näsan söka och påvisa personer i skog och mark (sökarbete).

För att få blir FM hund ska hunden vara fullt frisk och röntgad med fria leder fram och bak, och den ska ha lämplig päls för utomhusjobb och vara minst 45 cm i mankhöjd. Den ska också genomföra mentalbeskrivning. Hunden får vara mellan 18 mån och 5 år innan prov ska avläggas.

Föraren får gå en kortare utbildning inom försvaret och kontrakteras sedan som hundförare inom hemvärnet.

Vissa förare kan inte bli hemvärnsmedlemmar pga sina civila yrken, (ex sjukvårdspersonal) men då kan hunden i stället kontrakteras som flygvapenhund eller marinsökhund.
Då får föraren låta hunden tjänstgöra någon vecka per år med en annan förare.

_________________________________________________________________________________________

Nu är det bara vänta och se hur långt vi klarar oss, det ska bli väldigt spännande och framförallt lärorikt och jag vet att min lilla pappa ler där uppe i himlen och är nog rätt så nöjd med sin yngsta dotter som apar efter honom.
Jag hoppas att Alice kommer tycka att det är roligt för det är ju först och främst för hennes skull jag engagerar mig i det här, en arbetande råtta blir nog en glad råtta..så resonerar jag :) 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0